関西大学学術リポジトリ >
1100 学部・機構・専門職大学院 >
臨床心理専門職大学院 >
Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要 >
Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要-第8号 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10112/13177

タイトル: 大学生におけるストレスの肯定的認知と精神的健康の関連
タイトル(その他言語/よみかな): The relation between positive recognition of stress and mental health in university students
著者名: 樋山, 雅美
林田, 真理砂
東谷, 真帆
廣瀬, 眞波
香川, 香
著者の別表記: HIYAMA, Masami
HAYASHIDA, Marisa
HIGASHITANI, Maho
HIROSE, Manami
KAGAWA, Kaoru
キーワード: 大学生
ストレスの肯定的認知
ストレス教育
関西大学
University students
Positive Recognition of Stress
Stress Education
Kansai University
論文発行年月日: 2018年3月16日
出版者: 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻
雑誌名: Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要
巻: 8
開始ページ: 11
終了ページ: 19
抄録: 大学生は多様なストレッサーを経験しているが、ストレス反応の生起には、ストレス認知が影響を及ぼしていることが明らかとなっている。そこで本研究では、大学生156名を対象に、ストレス認知を測定する尺度を構成し、その特徴を明らかにした。さらにストレスの肯定的認知に着目し、ストレス反応やコーピング、ストレスに関する知識との関連を検討した。その結果、ストレスを肯定的に認知する者は、ストレスの心理的反応が抑制され、情動焦点型コーピングを多用していることが明らかとなった。また、ストレスに関する知識も豊富で、学校でのストレス教育の経験が多いと判断していた。すなわち、ストレスの肯定的認知は精神的健康を高める可能性があり、教育機関におけるストレス教育によって知識を付与することが肯定的認知の醸成につながることが示唆された。
University students are surrounded by many kinds of stressors in their daily lives. Studies have recently shown that students' stress recognition methods affect their stress responses. We developed a scale targeting 156 university students to find how they recognize stress. This study focused on positive recognition to clarify the connection between stress responses, coping, and knowledge of stress. The results show that people who recognize stress positively have fewer mental responses than those who do not, and that they usually use emotion-focused coping strategies. They also have a wealth of knowledge about stress, and had more opportunities for stress education in school. In other words, these results suggest the possibility that stress recognition improves mental health states, and that learning about stress in educational institutions gradually helps students recognize stress positively.
資料種別: Departmental Bulletin Paper
URI: http://hdl.handle.net/10112/13177
書誌レコードID: AA12590224
著者版フラグ: publisher
出現コレクション:Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要-第8号

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KU-1100-20180316-02.pdf1.31 MBAdobe PDF
見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! Powered by DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - ご意見をお寄せください ご利用にあたって PAGE TOP