関西大学学術リポジトリ >
1100 学部・機構・専門職大学院 >
文学部 >
文学部-雑誌発表論文等 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10112/13370

タイトル: 就学前の“気になる”子どもの理解とアセスメント
タイトル(その他言語/よみかな): Understanding and evaluation of preschool "children of concern"
著者名: 合原, 晶子
虫明, 淑子
加戸, 陽子
著者の別表記: GOHARA, Akiko
MUSHIAKE, Yoshiko
KADO, Yoko
キーワード: 関西大学
Kansai University
“気になる”子ども
"children of concern"
神経発達障害
neurodevelopmental disorder
アセスメント
assessment
人間関係・対人関係
social relationship
論文発行年月日: 2017年12月15日
出版者: 広島文化学園
雑誌名: 子ども・子育て支援研究センター年報
巻: 7
開始ページ: 13
終了ページ: 21
抄録: The expression "children of concern" is often used among kindergarten teachers and nursery school staffs, however, there is no unified view or consensus regarding the meaning of this word and the area covered by this term. This study reviewed articles dealing with nursery school teacher's awareness of "children of concern". Nursery school teachers tended to focus on an adaptive behavior which allow children to participate in group activities in the classroom, and also focused on social relationships such as eye contact and friend relationships. Clumsiness was also taken up as an important sign of the needs for special support. Furthermore, present study outlined various assessments for preschoolers. New assessment tool for nursery school teachers was developed with the aim of providing the basis of optimal support to meet the needs of each child. It is important to provide ongoing and transitional supports with a long-term prospect, and to prevent psychiatric comorbidities by sharing information among supporters based on objective evaluation from early development at nursery school.
資料種別: Departmental Bulletin Paper
著作権等: (C)子ども・子育て支援研究センター:このデータは、子ども・子育て支援 研究センターの許諾を得て作成しています。
URI: http://hdl.handle.net/10112/13370
ISSN: 21864144
著者版フラグ: publisher
出現コレクション:文学部-雑誌発表論文等

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KU-1100-201712-15-00.pdf761.03 kBAdobe PDF
見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! Powered by DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - ご意見をお寄せください ご利用にあたって PAGE TOP