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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10112/6735

Title: ITモラル教育と情報セキュリティ実習
Other Titles: Laboratory Syllabi of Computer Security for an IT Moral Education
Authors: 江澤, 義典
小林, 孝史
Author's alias: EZAWA, Yoshinori
KOBAYASHI, Takashi
Keywords: 関西大学
Kansai University
Issue Date: 30-Oct-2004
Publisher: 関西大学総合情報学部
Shimei: 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要
Volume: 21
Start page: 59
End page: 77
Abstract: 大学における情報教育には何が期待されているだろうか. 実践的なコンピュータ利用技術の習得についてはコンピュータ関連の専門学校に任せるとして,大学の文系学部や総合情報学系の学部では,情報教育として何を教えるべきであろうか. 関西大学総合情報学部において科目「基本ソフトウェア実習」を,学部の創設以来担当してきた視点から,いわゆるITモラル教育と情報セキュリティ実習について考察する.
What should be the nature of moral education in information technology (IT)? In this paper, we discuss it from the view point of the philosophy of social morals. It is shown that the scientific comprehension of IT constitutes the fundamentals. Then, the reason why a laboratory session for IT education might be required is discussed. Finally, the laboratory syllabi of computer security education at the Department of Informatics is explained as it is a unique precedent among Japanese colleges.
type: Departmental Bulletin Paper
URI: http://hdl.handle.net/10112/6735
ISSN: 1341156X
NCID: AN10484636
Text Version: publisher
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