関西大学学術リポジトリ >
1100 学部・機構・専門職大学院 >
総合情報学部 >
情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要 >
情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要 -第43号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10112/9946

Title: 被災地におけるメディアリテラシー・ワークショップを用いた調査実践の試み
Other Titles: Practice and Research on Media Literacy Workshop in Disaster-stricken Areas
Authors: 岡田, 朋之
香月, 梨沙
北田, 佳子
鶴山, 聖
濱崎, 美香
Author's alias: OKADA, Tomoyuki
KATSUKI, Risa
KITADA, Yoshiko
TSURUYAMA, Hijiri
HAMAZAKI, Mika
Keywords: ソーシャルメディア
モバイル・コミュニケーション
リスク・コミュニケ ーション
被災地調査
関西大学(Kansai University)
social media
mobile communication
risk communication
research in disaster-stricken area
Issue Date: 29-Feb-2016
Publisher: 関西大学総合情報学部
Shimei: 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要
Volume: 43
Start page: 1
End page: 18
Abstract: 本論文では,防災カードゲーム「クロスロード」のフォーマットを用いて,携帯電話やネット・コミュニケーションにおけるさまざまなトラブルなどの問題に応用したワークショップを,東日本大震災の被災地で実施した試みについて紹介する.これまでの研究から「クロスロード」を用いた実践は,メディアリテラシーの啓発と向上に効果をもたらしうることが確認されてきた.本研究においては,震災被災者を対象に実施することで,従来のインタヴュー調査などでは引き出しにくいと考えられる,深い内容のデータも収集しうるのではないかという目論見から調査実践をおこなった.結果としては,期待した成果を十分得られなかった部分もあったが,ワー クショップのデザインを修正していくことにより,方法の発展の余地があることも確認された.This study discusses the proceedings of a workshop that examined the format of a disaster prevention card gaming called “Crossroad,” applied to resolve various problems related with mobile phone usage and Internet communication. Through subsequent studies, we have also confirmed that it is effective for practices applied the Crossroad method to enlighten people and to improve media literacy. As this method could dig out the deeply bottomed content which had been seemed to be difficult to be picked up with great disaster victims, we were going to make workshops of gaming in this case. Though we could not derive the expected results, we also recognized possibilities for improvement with the design of the workshop.
type: Departmental Bulletin Paper
URI: http://hdl.handle.net/10112/9946
ISSN: 1341156X
NCID: AN10484636
Text Version: publisher
Appears in Collections:情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要 -第43号

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KU-1100-20160229-01.pdf883.5 kBAdobe PDF
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback Terms and Conditions of Use PAGE TOP